Kulttuuripolku Savitaipale


‚ÄĘ Kulttuuripolku on osa opetussuunnitelmaa

‚ÄĘ Kulttuuripolut monipuolistavat opetusta

‚ÄĘ Kulttuuripolku tutustuttaa oppilaat kotikaupungin kulttuurilaitoksiin, oman alueen kulttuuriperint√∂√∂n, luovan alan ammatteihin ja taiteen perusopetukseen

‚ÄĘ Oppilaille j√§rjestet√§√§n kouluaikana vierailuja erilaisiin kulttuurikohteisiin, konsertteihin sek√§ j√§rjestet√§√§n ty√∂pajoja taiteen parissa 

‚ÄĘ Joka vuosiluokalle on omat kulttuuripolun ‚ÄĚpys√§kit‚ÄĚ 

 

 Esikoulu: Draama

‚ÄĘ Lasten elokuvat 6-8 kertaa/vuosi, Kivikoulun sali 

‚ÄĘ Teatteriesitys/konsertti/ty√∂pajoja

 

 1. luokat: Tanssi ja sirkus

‚ÄĘ Ty√∂paja: tanssipaja satujen ja tarinoiden avulla sukelletaan tanssin maailmaan. 

‚ÄĘ Tanssin ensiaskeleet ty√∂paja

‚ÄĘ Tanssiteatteri Raatikko

‚ÄĘ TwoStep Tanssistudio

‚ÄĘ Lappeenrannan Tanssiopisto

‚ÄĘ Ty√∂paja: Sirkus Taidekoulu Estradi Lappeenrannasta

‚ÄĘ Kotiseutupolku 

 

 1-2. luokat : Europaeus ‚Äďn√§ytelm√§

‚ÄĘ Kouluille lainattava kirjastossa tarinoiva Taneli-nukke valmistunut kev√§√§ll√§ 2020. Tanelin tarinat tiedustelu kirjastosta

‚ÄĘ Taidekoulu Estradi

 

 2. luokat: Musiikki 

‚ÄĘ Vierailu/ty√∂paja: Kutsutaan Savitaipaleen Musiikkikoulut/soittokunta esittelem√§√§n soittimia ja soittamista
‚ÄĘ Savitaipaleen Pelimannit/pelimannisoittimet

 

1-3. luokat 

‚ÄĘ Metkuillaan konsertti Lappeenrannassa 

‚ÄĘ Kuorokerho

 

 Esikoulu ja 1-9. luokat 

‚ÄĘ Konsertti joka kouluun Kulttuuritoimella on sopimus Konserttikeskuksen kanssa vuosittain j√§rjestett√§v√§st√§ konsertissa kaikille peruskoululaisille. 

 

 3. luokat: Kuvataide 

‚ÄĘ Vierailu: Tutustutaan Savitaipaleen kuvataidekouluun / pieni kuvispaja

‚ÄĘ Ty√∂paja: Sarjakuva K√§yd√§√§n lyhyesti l√§pi sarjakuvan perusteita ja piirret√§√§n strippej√§ ja oman tarinan alku.

Kuvataiteilija soli.perttu@elisanet.fi

‚ÄĘ Vierailu: kuvataiden√§yttely. K√§yd√§√§n katsomassa n√§yttely taidemuseolla tai kirjastolla

‚ÄĘ Ty√∂paja: Oma n√§yttely Tehd√§√§n omaa taidetta, josta valmistellaan n√§yttely kirjaston tiloihin. J√§rjestet√§√§n avajaiset: suunnitellaan kutsut,julisteet, tarjoilu yms.) 

‚ÄĘ K√§dentaidot:  Kuvisty√∂t kirjaston vitriiniin ja lukusaliin n√§ytteille pari kertaa vuodessa (eri luokat) 

 

 3-4. luokat: Kotiseutupolku

‚ÄĘ K√§rn√§koski-p√§iv√§: Tutustutaan K√§rn√§kosken ymp√§rist√∂√∂n

‚ÄĘ Linnoitukseen, lotjasatamaan ja laavuun

‚ÄĘ P√§iv√§√§n sis√§ltyy luontokierros. Sen sijalla tai sen rinnalla voi olla my√∂s draamakierros 

‚ÄĘ Esimerkiksi linnoitukseen sovitettu historiakierros Kulttuuripalvelu Kaikusta

‚ÄĘ Yhteisty√∂kumppaneina/j√§rjest√§jin√§ Partakosken kyl√§yhdistys 

‚ÄĘ Creative Kaiku

 

 4. luokat: Sanataide 

‚ÄĘ Ty√∂paja/esitys: kalevalainen runous Tutustutaan Kalevalan kieleen, Kantelettareen ja tehd√§√§n
my√∂s omia runojen kalevalamitalla esimerkiksi twiittej√§ ja tekstiviestej√§!

‚ÄĘ Pirja Arponen, Kanteletar tai Maria Fominin Kalevale-Kalevala paja

‚ÄĘ Sanataideohjaaja Katja Koukkusen pajat

‚ÄĘ Kalevala-mitalla nykyaiheistakin kirjoittavia paikallisia,mm: Eira Vainikka, Terttu Kultanen, Suomen kansan uusi runorumpu sek√§ 100 ja 200 runoa Savitaipaleelta teokset

‚ÄĘ Kalevala-paja

‚ÄĘ Ty√∂paja: ‚ÄĚperinnetti‚ÄĚ Ker√§t√§√§n vanhoja savitaipalelaisia sanoja ja sanontoja ja laitetaan niit√§ koulun nettisivulle ‚ÄĚpankkiin‚ÄĚ perinnenettiin

‚ÄĘ Vierailu ukkokerhossa: Vieraillaan ukkokerhossa ja tutustutaan johonkin aihepiiriin, josta kootaan paikallisia sanoja ja sanontoja

 

 5. luokat: Kotiseutu 

‚ÄĘ Viidennell√§ luokalla opiskellaan jo historiaa, joten on luontevaa tutustua my√∂s oman kunnan historiaan

‚ÄĘ Tutustuminen: Muistomerkit

Käydään katsomassa muistomerkkejä ja selvitellään, mitä
ne kertovat kotiseudun historiasta
‚ÄĘ Europaeus (patsas, aukio, museo)
‚ÄĘ Sankarivainajat, veteraanikivi, 1918
‚ÄĘ Hautausmaa ja hautamuistomerkit ym.

‚ÄĘ Pareittain esitell√§√§n muistomerkki toisille ‚Äď kuva, mik√§ muistomerkki,

 jotain taustatietoa itse patsaasta ja siihen liittyv√§st√§ aiheesta
‚ÄĘ Suunnitellaan uusi muistomerkki omasta aiheesta. www.savitaipale.fi

‚ÄĘ Ty√∂paja: ‚ÄĚSavitaipeli‚ÄĚ suunnitellaan ja piirret√§√§n Savitaipaleen kirkonkyl√§n viitteellinen kartta, merkit√§√§n siihen toimintapisteit√§ ja teht√§vi√§, jotka viev√§t eteenp√§in tai pys√§ytt√§v√§t noppapelin tapaan

 

 6. luokat: K√§dentaidot 

‚ÄĘ Ty√∂paja: Suunnitellaan Savitaipale koru ja toteutetaan se mahdollisuuksien mukaan. Yhdistet√§√§n keramiikkaty√∂pajaan, koru savesta tai massasta, huovutus 

‚ÄĘ Ty√∂paja: lauta- ja pirtanauhat: uusia k√§ytt√∂tapoja nauhoille
‚ÄĘ Savitaipaleen K√§sity√∂asema

‚ÄĘ Ty√∂paja: Keramiikka

‚ÄĘ Ty√∂paja: Savitaipaleen ruutuvaippa. Tutustutaan Savitaipaleen ruutuvaippaan ja sen tekemiseen. Sen pohjalta voidaan tehd√§ nimikkolapaset (kaulaliina, k√§nnykk√§pussi), mutta ty√∂ vaatii enemm√§n taitoja. TAI Savitaipaleen kansallispuku ‚Äď miten k√§ytt√§isit esim. liivi/hamekangasta uudella tavalla; osana nykypukeutumista? Savitaipaleen K√§sity√∂asema

‚ÄĘ Ty√∂paja: Museomatkalaukku. Jos kertoisin Savitaipaleesta jollekin tuntemattomalle, mit√§ laittaisin laukkuun? Kootaan ‚ÄĚmuseomatkalaukku‚ÄĚ omasta kunnasta. Ker√§t√§√§n tai valmistetaan matkalaukkuun tai pahvilaatikkoon esineit√§ ja asioita Savitaipaleesta. Pienoismalleja, perinneruokaohjeita, kartat, paperinukke Europaeus, runot ja sananlaskut ym. Savitaipaleen Kotiseutuyhdistys

 

 7. luokat: Ymp√§rist√∂ 

‚ÄĘ Vierailu: Savitaipaleen kirkko

‚ÄĘ Katsotaan kirkkon√§ytelm√§st√§ (90v. 2014) tehty DVD koulussa
‚ÄĘ Vierailu; kirkkoon, lasimaalauksiin, vihkiryijyyn ym. tutustuminen 

‚ÄĘ Kokeillaan urkujen soittamista 

‚ÄĘ Tutustumiseen voi sis√§lty√§ pieni√§ teht√§vi√§ ‚Äď pareittain esitell√§√§n toisille tarkemmin joku kohde

‚ÄĘ Ty√∂paja: Vanha ja uusi. Tutustutaan pienryhmiss√§ johonkin l√§hiymp√§rist√∂n julkiseen rakennukseen. Mik√§ siin√§ on rumaa ja mik√§ kaunista? Kohdetta esitell√§√§n kuvin ja sanoin, Mik√§li aikaa ja tarmoa riitt√§√§, ty√∂paja jatkuu uuden rakennuksen suunnittelulla. Kellotapuli/kunnantalo/tornitalo

 

 8. luokat: Taideammatit 

‚ÄĘ Oppilaat alkavat pohtia ammatinvalintaa. Annetaan vaihtoehto taiteesta

‚ÄĘ Vierailu: teatteri. Kaupunginteatterin n√§yttelij√§/tuottaja tuottaja vierailee
koulussa ja kertoo teatterin kulisseista/Taidekoulu Estradin opettajat/taiteilijat vierailulla
‚ÄĘ V√§lijoen Nuorisoseura

‚ÄĘ Vierailu: Kuvataiteilija, kutsutaan kuvataiteilija koululle tai k√§yd√§√§n tutustumisk√§ynnill√§ 

‚ÄĘ Vierailu: Kutsutaan muusikko kertomaan ammatistaan tai ‚ÄĚammattimaisesta‚ÄĚ harrastuksesta. Vierailija voi olla my√∂s musiikinopettaja

‚ÄĘ Lappeenrannan Kaupunginorkesterin 

‚ÄĘ Taidekoulu Estradi

9. luokat: Itsen√§inen kulttuuritapahtuma 

‚ÄĘ Yhdeks√§sluokkalaiset ovat kasvaneet itsen√§isiksi ‚ÄĚkulttuurinkuluttajiksi‚ÄĚ 

‚ÄĘ He osaavat my√∂s j√§rjest√§m√§√§n kulttuuritapahtumaa

‚ÄĘ Koulun ilmaisutaidonopettajat, kuvataideopettaja, ty√∂ryhm√§

‚ÄĘ Teatteri/konserttiretki. Ohjeistetaan ja opastetaan nuoret j√§rjest√§m√§√§n kulttuuritapahtumaa: konsertti koulussa, taiden√§yttely tai juhla

‚ÄĘ Konsertti joka kouluun: Konserttikeskuksen ja kulttuuritoimen kanssa yhteisty√∂ss√§ 1 konsertti/vuosi kaikille esikoulusta 9. ‚Äďluokkaan

‚ÄĘ Vierailu/ty√∂paja: Vieraillaan Aleksi Tiaisen kotimuseossa. Samalla p√§√§st√§√§n kokeilemaan itse esimerkiksi maidon siivil√∂imist√§, pellavan loukutusta tai hein√§n tekoa. Toteutetaan Heituinlahden
kyläkoululle